تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست ؟


تحلیلگر بنیادگرا عوامل‌تعیین کننده ارزش ذاتی یک ابزار مالی را شناسایی و ارزیابی می کند از جمله محیط کلی اقتصادی و سیاسی و هر عاملی که بر عرضه و تقاضای محصول یا خدمات زیربنایی تاثیرگذار باشد .

اگر عرضه کاهش یابد اما تقاضا ثابت بماند ، قیمتها در بازارافزایش می یابند . افزایش در عرضه ، نتیجه ای بر عکس مورد فوق خواهد داشت . به عنوان مثال: یک تحلیلگر میزان عرضه و تقاضای ارز، تولیدات یا خدمات(تجارت کالا ) کیفیت مدیریت و سیاست‌های دولت ، عملکرد تاریخی و پیش بینی شده،برنامه های آینده، و از همه مهم‌تر درکوتاه مدت همه شاخصهای اقتصادی آن را موردمطالعه و بررسی قرار می‌دهد. با این اطلاعات تحلیلگر یک مدل می‌سازد تا توسط آنارزش جاری و آینده یک ارز را در برابر ارز دیگر تعیین کند .
عقیده مبنا این‌است که افزایش غیر همتای عرضه به نزول ارزش ارز می‌انجامد در حالی که افزایش غیرهمتای تقاضا ، ارزش ارز را بالا می‌برد . زمانی که تحلیلگر ارزش ذاتی را برآورد کرد، قیمت را با نرخ جاری ارز مقایسه کرده و مشخص می کند آیا قیمت بالا می‌رود یا سقوط می‌کند . یکی از مشکلات تحلیل بنیادی ، ارزیابی دقیق رابطه بینمتغیرهاست. تحلیلگر لزوما باید بر اساس تجربه بر آورد کند. بعلاوه در بازار وقایع ‌پیش بینی می‌شود و از قبل باعث تنزیل ارزش ارز می‌شود ، سرانجام موردی که هم می‌تواند مفید و هم می‌تواند مضر عمل کند.

ارزش یک ارز بر اساس دارایی‌ها و قدرت اقتصادی کشور مربوط تعیین می‌گردد. کشوری که دارای کسری بودجه رو به تزاید است، صادرات پایین و واردات بالا است مسلما شاهد کاهش ارزش واحد پولش خواهد بود. معامله‌گران از دو ابزار کلی برای ارزیابی بازار استفاده می‌کنند؛ تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکی. در تحلیل بنیادی، اخبار، آمار و شاخص های اقتصادی یک کشور خاص و نقش آن در اقتصاد کلان جهانی مورد بررسی قرار گفته تا مشخص شود در دراز مدت آیا ارزش واحد پولش ترقی کرده یا کاهش می‌یابد .
گاهی یک بازار خاص در هنگام گشایش و شروع به کار ناگهان با یک حرکت شلاقی در جهت مخالفی که اخبار اقتصادی و تحلیل ها ایجاب می‌کند حرکت کرده و پس از گذشت نیم تا یک ساعت روند خود را عوض کرده و در جهت منطقی و واقعی خود به حرکت ادامه می‌دهد. این پدیده دو علت دارد. یکی آن‌که در هنگام گشایش بازاری خاص و انتشار برخی اخبار اقتصادی معامله‌گران هنوز سر در گم بوده و دچار احساسات می‌شوند تا این‌که پس از گذشت زمان بازار به روال عادی خود باز گردد. علت دوم وجود برخی سرمایه‌گذاران بزرگ با موجودی کلان بوده که از این سر درگمی و احساسات سوء استفاده کرده و بازار را خلاف روال عادی حرکت داده تا قیمت را به حد ضرر معامله‌گران خرده پا و کم تجربه رسانده و آنها را از گردونه خارج کنند و سپس خود آنها استفاده های کلان ببرند. این پدیده اغلب در شروع بازار نیویورک ، روند بازار خلاف جهتی است که بایستی باشد و پس از نیم ساعت به حال عادی باز می‌گردد و روند منطقی خود را ادامه می‌دهد.

هیچگاه به شایعات اهمیت ندهید. سعی کنید از یک سرویس خبری در اینترنت که اخبار لحظه‌ای را اعلام می‌کند بهره گیرد. گاهی انتشار یک خبر غیر اقتصادی مثلاً انفجار یک بمب در یک نقطه از جهان سبب ایجاد شوک در بازار می‌شود.مثلاً هنگامی که صدام حسین توسط نیرو های آمریکایی دستگیر شد، به محض انتشار خبر ناگهان قیمت‌ها در بازار مقدار زیادی پرش نموده ولی مجدداً به روال عادی خود بازگشتند. غرض از این مطلب این است که حواس خود را روی اخبار متمرکز نکنید. چون اصلاً کار درستی نیست. اخبار گاهی خلاف آنچه شما انتظار دارید عمل می‌کنند. چون استنباط ها متفاوت است.
به عنوان مثال فرض کنید قرار است فردا خبر میزان کسری تراز تجاری بازرگانی آمریکا در ماه گذشته اعلام شود و برآورد کارشناسان این است که این میزان نسبت به ماه قبل 15 میلیارد دلار کاهش یابد. در نتیجه پیش بینی می کنید که هنگام انتشار این خبر احتمالا دلار آمریکا تقویت شود. هنگام انتشار خبر ملاحظه می کنید که برآورد کارشناسان اقتصادی در مورد کاهش کسری به میزان 15 میلیارد درست بوده ولی ناگهان برخلاف انتظار شما دلار ضعیف می‌شود فردای آن روز هنگامی که تحلیل های اقتصادی را در رسانه ها مطالعه می کنید ، ملاحظه می نمایید که تحلیل گران بر این عقیده‌اند که درست است که کسری تجاری 15 میلیارد دلار کاهش یافته ولی به آن اندازه ای نبوده است که بخواهد سبب تقویت دلار آمریکا شود و هنوز کسری تراز بازرگانی بالاست . توصیه برای دریافت اخبار لحظه‌ای صرفا جهت آگاهی بوده و این‌که بدانید یک حرکت مهم در بازار در اثر چه خبری به وقوع پیوست. برای آگاهی از روند دراز مدت چند ماه و یا چند سال آینده توصیه می‌شود به بولتن ها و گزارشاتی که توسط بانک‌ها و موسسات معتبر اقتصادی منتشر می‌شود و اغلب آنها در اینترنت قابل دسترسی است رجوع نمایید.
ساعتی که وارد بازار می شوید خیلی مهم است. سعی کنید حداقل نیم ساعت از گشایش یک بازار خاص بگذرد و سپس دست به معامله بزنید تا از هیجانات اولیه کاسته شده و بازار به روال عادی خود باز گردد.
در ادامه شما را با برخی اخبار و شاخص های مهم اقتصادی که بیشترین تاثیر را بر روی نوسانات نرخ ارز را دارند آشنا می کنیم در بازار فارکس شما می‌توانید با آگاهی و استناد به دانش فاندامنتال ( بنیادی) به نحو شایسته‌تر و معقولانه‌تری بازار را دنبال کنید.

درجه اهمیت شاخص های اقتصادی

معادل فارسی شاخص ها

A
Non farm Payrolls
لیست شاغلان جدید در بخش غیرکشاورزی
A
FOMC Interest Rate Decision
Federal Open Market Committee meeting
نشست یا تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال برای تعیین نرخ بهره
A
Unemployment Rate
نرخ بیکاری
A
Trade Balance
تراز تجاری
A
GDP (Gross Domestic Product)
تولید ناخالص داخلی
A
PCE Price Deflator
(Personal Consumption Expenditure)
کاهش قیمت هزینه‌های مصرفی خصوصی
A
CPI (Consumer Price Index)
شاخص بهای مصرف کنند
A
TICS ( Treasury International Capital System )
میزان خرید اوراق بهادار آمریکا توسط خارجیان
A
Retail Sales
میزان خرده فروشی
A
Univ. of Michigan Consumer Sentiment Survey
تحلیل ضریب اطمینان مصرف کنندگان توسط دانشگاهمیشیگان
A
PPI (Producer Price Index)
شاخص بهای تولید کننده
B
Weekly Jobless Claims
مدعیان هفتگی بیکاری
B
Personal Income
میزان درآمد اشخاص
B
Personal Spending
میزان مخارج اشخاص
B
BOE Rate Decision
تعیین نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس
B
ECB Rate Decision
تعیین نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا
B
Durable Goods Orders
میزان سفارش کالاهای بادوام
B
ISM Manufacturing Index
(Institute of Supply Manager)
شاخص موسسه مدیریت عرضه در مورد میزان تولیداتکارخانه‌ای
B
Philadelphia Fed Survey
چشم‌انداز تجاری ایالت‌های پنسیلوانیا، نیوجرسی ودلور
B
ISM Non- Manufacturing Index
شاخص موسسه مدیریت عرضه برای میزان تولیداتغیرکارخانه‌ای
B
Factory Orders
میزان سفارش کارخانجات
B
Industrial Production& capacity Utilization
تولیدات صنعتی و ظرفیت بهره وری
B
Non- farm Productivity
بهره‌ وری غیر کشاورزی
B
Current Account Balance
تراز حساب جاری
C
Consumer Confidence
ضریب اطمینان مصرف کننده
C
NY Empire State Index
شاخص امپایر(موسسه) ایالت نیویورک
C
Leading Indicators
شاخصهای اصلی
C
Business Inventories
میزان دارایی‌های تجاری
C
IFO Business Indexes
شاخصهای IFO (موسسه تحقیقاتی آلمانی)
C
Consumer Sentiment
ضریب اطمینان مصرف کننده
C
Housing Starts
شروع ساخت و ساز
C
Existing home Sales
فروش خانه های چند ساله
C
New home Sales
فروش خانه های نو ساز
C
Auto and Truck Sales
میزان فروش اتومبیل و کامیون
C
Employee Cost Index
شاخص هزینه کارمندان
C
M2 ( Money Supply)
منابع مالی M2
C
Construction Spending
میزان هزینه ساخت وساز
C
Treasury Budget
منابع خزانه‌داری
C
Weekly Chain store sales
فروش هفتگی فروشگاه‌های زنجیره ای
C
Whole sale Trade
تجارت عمده

سطح A: اخبار اقتصادی مهمی هستند که در زمان انتشار آنها ، نوسانات و تغییرات زیادی در بازار مشاهده می‌شود.
سطح B: به هنگام انتشار این شاخص ها تغیرات زیادی در بازار دیده نمی‌شود اما این اخبار می‌توانند شرایط بازار را تغییر دهند.
سطح c: این اخبار نسبت به شاخص های نوع AوB از اهمیت کمتری برخوردار هستند اما مهم
سطح A: اخبار اقتصادی مهمی هستند که در زمان انتشار آنها ، نوسانات و تغییرات زیادی در بازار مشاهده می‌شود.
سطح B: به هنگام انتشار این شاخص ها تغیرات زیادی در بازار دیده نمی‌شود اما این اخبار می‌توانند شرایط بازار را تغییر دهند.
سطح c: این اخبار نسبت به شاخص های نوع AوB از اهمیت کمتری برخوردار هستند اما مهم محسوب می‌شوند و این احتمال وجود دارد که موجب تغییر در شرایط بازار شوند.



Balatarin Donbaleh Cloob Oyax Delicious Stumbleupon Friendfeed Twitter Facebook Addthis to other

0 نظرات:

نمودار نوسانات قیمت ( دلار ) هر اونس ( 31.1034 گرم ) طلای عیار 999.9 (عیار 24 ) در بازارهای جهانی

Copyright © Dynamic Economy