سرمايه گذاران براي نفت

براساس برآورده ها براي افزايش توليد هر بشکه نفت خام در کشورهاي توليدکننده منطقه خاورميانه به 12 هزار دلار سرمايه گذاري نياز است، در حالي که اين ميزان در مناطقي مانند درياي شمال و قزاقستان، به 20 تا 30 هزار دلار مي رسد.
اين ارقام نشان دهنده آن است كه اعلام نياز براي ميلياردها دلار براي صنعت نفت چندان غير منطقي نيست.
براساس برآورد هاي صورت گرفته هر چه دوره سرمايه گذاري به تعويق بيافتد ميزان سرمايه مورد نياز افزايش خواهد يافت.
نكته قابل توجه آن است كه سرمايه گذاري اغلب به عنوان يك ضرورت حياتي مطرح مي شود نه تلاش براي بهبود شرايط اتي.
بانك آفريقاي مركزي در تازه ترين گزارش خود اعلام كرده ميزان توليد نفت كشورهاي آفريقاي مركزي تا سال 2011ميلادي به شدت كاهش خواهد يافت .
كاهش شديد سرمايه گذاري و عدم اجراي پروژه هاي اكتشاف ، مهمترين عوامل كاهش توليد نفت كشورهاي آفريقاي مركزي ارزيابي شده است.
اين درحالي است كه براي سهولت بررسي ها اساسا اين فرايند در يك دوره 4 ساله مورد بررسي قرار مي گيرد.
در حالي كه در دوره 2004-2008 در خاور ميانه و شمال افريقا نيازمند 180 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش نفت هستيم در ميان كشورهاي عربي اين ميزان تنها 150 ميليارد دلار است.
رشد سرمايه گذاري در بخش نفت خاور ميانه و شمال افريقا طي دوره هاي 2005-2009 و 2006-2010 و 2007-2011 به ترتيب 17 و 24 و 52 درصد خواهد بود به گونه اي كه تا پايان سال 2011 در اين منطقه نيازمند 395 ميليارد دلار سرمايه گذاري هستيم.
اين درحالي است كه در همين مقاطع در ميان كشورهاي عربي ميزان رشد به ترتيب 17 و 26 و 57 درصد خواهيم بود كه درنهايت ميزان سرمايه گذاري در ميان اين كشورها 345 ميليارد دلار خواهد بود
يكي از مشكلات بخش نفت سرمايه گذاري در حوزه پالايش است و اين حوزه اي است كه اغلب قيمت نفت را تحت فشار قرار مي دهد.
در شرايطي که توليد کنندگان نفت با بهره گيري از ظرفيت کامل خود به توليد مشغولند، کمبود پالايشگاهها براي تامين نياز مصرف کنندگان فرآورده هاي پالايشي موجب افزايش بهاي نفت شده است.
در همين حال تحليلگران نيز نسبت به اين امر هشدار داده و زنگ خطر را در خصوص کمبود زيرساختهاي پالايشي مورد نياز براي فرآوري نفت خام هاي سنگين با درجه گوگرد بالا در کشورهاي بزرگ مصرف کننده نفت ، به صدا درآورده اند.
از سالهاي دهه 1970به بعد نه تنها پالايشگاهي جديد در آمريکا ساخته نشده است، بلکه تعدادي از آنها هم از رده خارج شده اند. اين در حالي است که تقاضا براي بنزين به طور روزافزوني بالا مي رود.دموکراتهاي آمريکا به دليل مسائل زيست محيطي مخالف توسعه پالايشگاه ها هستند.
در روزهاي نخست سال 2006 ميلادي وزير انرژي آمريکا گفت: شرکتهاي نفتي که سود کلاني را به جيب زده اند، "مسئوليت" دارند که پالايشگاههاي خود را توسعه دهند تا بنزين و نفت سفيد بيشتري براي مصارف آمريکايي ها توليد شود.
اين درحالي است كه گفته مي شود كه سودهاي موجود که به شرکت هاي نفتي تعلق دارند و از سطح بالاي قيمت ها ناشي مي شوند بايد به عنوان فرصتي براي تضمين اين امر که مشکلات موجود در زمينه ظرفيت پالايش در آينده افزايش نخواهند يافت ، مورد استفاده قرار گيرند
وزير اقتصاد و دارايي فرانسه گفته است كه بزرگترين کشورهاي صنعتي دنيا (گروه هفت) خواستار سرمايه گذاري هاي بيشتر کشورهاي توليد کننده در زمينه توليد و پالايش نفت هستند.
کميسر انرژي اتحاديه اروپا از شرکت هاي نفتي خواست سودهاي سرشاري را که از قيمت هاي بالاي نفت بدست آورده اند ، بارديگر صرف سرمايه گذاري در افزايش توليد و ظرفيت پالايش کنند. لازم است که شرکت هاي نفتي مسئولانه ترين رفتار را از خود نشان دهند، زيرا آنها از طريق سرمايه گذاري سودهاي حاصل از قيمت هاي بالاي نفت در توليد و هرجا که لازم است از جمله ظرفيت پالايش ، نقش اقتصادي و اجتماعي مهمي ايفا مي کنند.
چين هم اعلام كرده كه قصد دارد در پنج سال آينده ۱۸۰ ميليارد يوآن ، معادل ۵/۲۲ ميليارد دلار ، در بخش هاي پتروشيمي و پالايش نفت سرمايه گذاري کند
Balatarin Donbaleh Cloob Oyax Delicious Stumbleupon Friendfeed Twitter Facebook Addthis to other

0 نظرات:

نمودار نوسانات قیمت ( دلار ) هر اونس ( 31.1034 گرم ) طلای عیار 999.9 (عیار 24 ) در بازارهای جهانی

Copyright © Dynamic Economy